140626-1

8 Fakta Bola Sepak Yang Anda Dengar Seperti Betul Tetapi Sebenarnya Tipu

Kita sering mendengar pelbagai cerita dari dunia bola sepak. Ada yang sebenarnya kedengaran seperti palsu tetapi hakikatnya benar.

Malah ada juga yang cerita yang selama ini kita dengar dan kita sangka ianya cerita betul tetapi sebenarnya tidak!

Oleh itu, kami tampilkan kepada anda 8 cerita bola sepak yang anda dengar selama ini betul tetapi sebenarnya adalah tahyul semata-mata.

8. ‘Soccer’ adalah terma Amerika Syarikat

Sering kita dimomokkan dengan stigma soccer adalah perkataan dari Amerika Syarikat.

Sebenarnya tidak. Perkataan soccer berasal dari Britain yang merujuk kepada nama singkatan bagi association berfungsi sebagai pemisah bagi nama sukan bola sepak dan ragbi.

Soccer digunakan secara meluas pada kurun ke-19 di Britain. Namun apabila tiba era 1900-an, perkataan Football mula diangkat sebagai panggilan kepada bola sepak di Britain.

Rakyat Amerika Syarikat kemudiannya mengambil perkataan soccer sebagai nama untuk bola sepak dan ia digunakan secara meluas di sana.

Harus diingat, perkataan soccer juga digunakan secara meluas di negara seperti Australia juga!

140626-1

7. Penguasaan bola menjamin kemenangan 

Kita selalu berfikir terutamanya ketika era penguasaan Barcelona yang jika kita mempunyai penguasaan bola yang tinggi, kita pasti akan menang.

Hakikatnya tidak. Memperoleh penguasaan bola yang tinggi mungkin mampu memberikan anda peluang yang besar untuk memenangi perlawanan, tetapi ia tidak akan memberikan jaminan 100% kepada anda.

Sebagai contoh, Leicester City menjadi juara Premier League dengan hanya purata penguasaan bola sebanyak 42% sahaja serta peratusan hantaran tepat sebanyak 70% sahaja yang merupakan antara yang terendah di Premier League musim lalu.

Selain itu, Celtic juga memenangi perlawanan menentang Barcelona dengan penguasaan bola sebanyak 11% sahaja!

Hari ini 4 tahun yang lalu, Celtic menyambut ulang tahun ke-125 mereka dengan kemenangan ini. 🍀🍀 #Ayuh #SemuanyaBOLA #UCL #HailHail

A photo posted by Semuanya BOLA (@semuanyabolaofficial) on Nov 7, 2016 at 11:36pm PST

Jadi, penguasaan bola tidak menjamin kemenangan. Tetapi bagaimana anda menggunakan bola itu yang akan menentu kemenangan.

6. Serie A adalah liga membosankan

Kata-kata ini sering diluahkan oleh para peminat Premier League lazimnya. Bagi mereka, Serie A adalah liga yang membosankan kerana kerap terjadi perlawanan yang seri 0-0.

derby-panas-internazionale-vs

Sebaliknya, Serie A adalah liga yang paling menghiburkan untuk ditonton. Hal ini kerana Serie A merupakan liga paling banyak gol dijaringkan diantara 5 liga utama Eropah musim lalu:

  1. Serie A – 979 gol
  2. La Liga – 968 gol
  3. Ligue 1 – 960 gol
  4. Premier League – 956 gol
  5. Bundesliga – 900 gol

Jadi sekarang, siapa kata Serie A membosankan?

5. India menolak tawaran bermain di Piala Dunia

Sejak dahulu kita selalu dengar cerita mengenai India yang menolak pelawaan untuk beraksi di Piala Dunia 1950 kerana FIFA menghalang mereka beraksi dengan kaki ayam.

Ia adalah auta semata-mata, India menolak untuk bermain di Piala Dunia 1950 adalah kerana mereka ingin menumpukan tumpuan mereka kepada Sukan Asia dan juga Sukan Olimpik 1956.

india-cycle-sporting-3-asianga

Hasil dari itu, India berjaya memperoleh pingat emas di Sukan Asia serta berjaya menamatkan saingan lebih tinggi daripada Great Britain dan Australia dalam pungutan pingat di Sukan Olimpik 1956.

4. Pep Guardiola kalis pemain muda

Pep Guardiola sering terkait dengan reputasi gemar memiliki skuad yang terdiri daripada himpunan pemain bintang.

Namun begitu stigma itu tidaklah begitu tepat. Berbalik kepada kali pertama beliau mengambil alih tugas sebagai pengurus Barcelona menggantikan Frank Rijkaard, ketika itu skuad Barcelona terdiri daripada pemain bintang seperti Ronaldhino dan Deco.

Guardiola melepaskan Ronaldhino dan Deco lantas membeli Dani Alves dari Sevilla dan Gerard Pique dari Manchester United.

Dalam masa yang sama, Guardiola menjadikan Sergio Busquets antara muka tetap kesebelasan utama Barcelona ketika umur beliau 20 tahun serta menjadikan Lionel Messi antara pemain false nine terbaik di dunia.

Mana tidaknya, Guardiola berjaya menjadikan jumlah jaringan Messi daripada 18 gol kepada 38 gol di musim seterusnya!

messi-guardiola-1

3. Ryan Giggs bermain untuk England

Pernah terjadi satu kisah dimana Ryan Giggs sebenarnya boleh bermain untuk England.

Hal ini kerana ketika masih bergelar pelajar, Giggs pernah mewakili England ketika peringkat sekolah. Walaupun Giggs seorang warganegara Wales, Giggs boleh mewakili England walaupun kerana beliau tinggal di Manchester.

Peminat England mula merasakan Giggs patut bermain untuk England di peringkat senior kerana itu. Namun begitu apa yang dilakukan Giggs adalah perkara normal di Britain.

img-1

Pemain dari Scotland atau Ireland Utara yang tinggal di England juga pernah mewakili England di peringkat sekolah. Ketika peringkat remaja dan senior, mereka memilih untuk mewakili negara asal mereka.

Giggs akhirnya memilih untuk mewakili skuad B-18 tahun Wales dan kemudiannya skuad senior Wales.

2. Bentesan Roy Keane

Siapa tak kenal dengan Roy Keane? Seorang lagenda Manchester United dan pemain yang cukup keras di atas padang.

Pernah terjadi satu insiden dimana Keane melakukan bentesan terhadap pemain Manchester City, Alf Inge Haaland ketika Manchester Derby pada 2001.

Bentesan itu cukup keras sehingga menyebabkan Haaland cedera teruk. Dan untuk sekian lama ramai menjangka karier beliau telah berakhir kerana itu.

Namun begitu, karier Haaland bukanlah berakhir kerana Keane. Sebaliknya, beliau berjaya bermain untuk satu lagi musim sebelum mengalami kecederaan ligament yang memaksa beliau bersara.

1. Pele menamatkan perang saudara

Sejak dahulu kita sering mendengar cerita yang Pele pernah menjadi wira dengan menghentikan perang saudara di Nigeria.

santos-brasil-antiguo-pele_1gf

Cerita palsu itu tersebar meluas di seluruh dunia. Namun ada seorang wartawan dari Huddersfield bernama Ojo Adebayor menceritakan hal sebenar.

Pele dan kelabnya Santos datang ke Nigeria untuk mencari wang dari perlawanan pra-musim dan bukannya ingin mendamaikan perang di sana.

Santos dikatakan meminta Persatuan Bola Sepak Nigeria (NFF) untuk membayar £11 ribu kepada Santos untuk perlawanan tersebut.

Kehadiran Pele dan Santos ke Nigeria mendapat liputan yang terlalu kuat dari media Nigeria ketika itu sehingga dakwaan Pele menamatkan perang saudara itu tidak benar kerana tiada bukti kukuh.

Jawab soalan kuiz #BolaVaganza dan menang!

Untuk pengetahuan anda, app Inikan Bola sedang menganjurkan kuiz #BolaVaganza yang menawarkan hadiah-hadaiah lumayan kepada peminat bola sepak tempatan tegar.

Bagaimana cara untuk menang hadiah lumayan ini?

Muat turun app Inikan Bola di Google Play Store dan sertai kuiz #BolaVaganza sekarang!

Baca juga: 10 Fakta Bola Sepak Yang Kedengaran Seperti Tipu

The post 8 Fakta Bola Sepak Yang Anda Dengar Seperti Betul Tetapi Sebenarnya Tipu appeared first on Semuanya BOLA.

Semuanya BOLA

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *